V Česku Kooperativa vlastní unikátní uměleckou sbírku, která může konkurovat klasickým galeriím. Sbírka shromažďovaná přes 20 let zahrnuje okolo tří tisíc uměleckých děl. Její vznik je spojen s prvním šéfem Kooperativy Vladimírem Mrázem, který chtěl navázat na tradici českých pojišťoven z doby první republiky, jimž tehdy šlo, podobně jako bankám, hlavně o uchování národního kulturního dědictví.
Jde zejména o průřez tvorby druhé poloviny 19. a první poloviny 20. století. Sbírku tvoří díla všech významných českých autorů. Patří k nim například plátna od Toyen, Václava Špály, Josefa Čapka nebo Emila Filly, ale také třeba Osamělý jezdec od Jakuba Schikanedera. Součástí sbírky jsou ale i díla od baroka až po futurismus.
Sbírku uměleckých předmětů, čítající čtyři tisíce exponátů, vlastnila i Česká pojišťovna. Koncem roku 2013 činila její odhadovaná hodnota 100 milionů korun. Nejzajímavější část sbírky ale pojišťovna loni prodala skupině PPF.
Získaná umělecká díla, ale i nejrůznější výstavy či jiné výstavní akce je samozřejmě vhodné pojistit. Na kolik jsou pojištěny, lze zveřejnit se souhlasem majitele. Ti to ale většinou tají, aby na své vzácné umělecké skvosty zbytečně neupozornili zloděje. Jak dodává Svobodová, vždy záleží na okolnostech, za nichž je pojistka uzavřena, rozsahu pojistného krytí a zabezpečení díla.
Uniqa každoročně pojistí řadu výstav nebo sbírek, a to ve spolupráci s různými institucemi v celé České republice. Částky, na které jsou pojištěny, se podle významu a rozsahu pojištění liší od několika milionů až do stovek milionů. Je možné pojistit jen převoz uměleckého předmětu, samotnou výstavu nebo „z hřebíku na hřebík“, tedy vše, jinými slovy převoz díla či sbírky tam i zpět včetně instalace a samotné výstavy.
Tak například převoz relikviáře svatého Maura na výstavu do Prahy v roce 2010 byl podle Svobodové pojištěn na půl miliardy korun. Skutečná hodnota díla je však nevyčíslitelná, protože jde o národní kulturní památku z počátku 13. století. Podle dostupných informací existuje na světě už jen jeden relikviář podobného druhu.
Výstava 250 děl Jana Zrzavého, pořádaná v letech 2012 až 2013 v Ostravě, byla pojištěná „z hřebíku na hřebík“, což stálo přes 320 milionů korun. Loňská výstava meziválečné avantgardy v rámci Smetanovy výtvarné Litomyšle byla pojištěna na více než čtvrt miliardy, dvě doprovodné výstavy vyšly při stejném systému pojištění na desítky milionů korun.
Celý článek v deníku Hospodářské noviny : Obrazy v majetku Kooperativy mohou konkurovat galeriím, Čapka si půjčila Vídeň i Pražský hrad