Posilám článek, který poukazuje na nevýhodnost produktů, které jsou dnes odbornou veřejnosti označovány za retro produkty. A ve většinu případu nevhodné. Doporučuji přečíst do konce. Článek by Vás měl upozornit na to, že produkty podporované státem není to pravé ořechové. ZFP ale mnoho let, tvrdí něco jiného a to i přesto že negativní změny těchto produktu jsou stále častější.
Článek:
Asi každý zaznamenal negativní změny ve stavebním spoření. Za změny paradoxně nemůže ani tak stát, jako spíše zprostředkovatelé zastupující stavební spořitelny, kteří produkt nabízeli na volné využití a to i přesto, že změny byly i v minulosti, které napovídali o tom, že se ministerstvu financí nelíbí zbytečné plýtvání peněz daňových poplatníků. Přitom stavební spoření už v názvu srozumitelně napovídá o tom, k čemu je produkt určený. Pokud by se stavební spoření, respektive státní dotace využívaly k tomu, k čemu se předpokládalo, že jsou určené, nenašel by stát dostatečně silný argument ke změnám ,, proč by stát měl podporovat v už tak obtížné rozpočtové situaci dovolenou pro celou rodinu nebo nákup vozu“ Navíc se na rok 2013 plánuje státní dotace vyplácet pouze těm, kteří dotaci využijí na bydlení a to i zpětně na již existující smlouvy. Zásadní změna, která bude mít negativní dopad na stavební spořitelny, bude z velkou pravděpodobností už v roce 2015. Změna se bude týkat otevření trhu se stavebním spořením i pro univerzální banky. Asociace českých stavebních spořitelen se bouří, tato změna může stavební spořitelny negativně ovlivnit ještě více než součastné změny.
Už i tak stavební spořitelny pociťuji odliv klientů. Spořitelny uzavřely za první polovinu letošního roku necelých 400 tisíc nových smluv, minulý rok to přitom bylo o 38 tisíc víc. Pokles je zaznamenán i v objemech úvěrů. Stavební spořitelny jich během prvního pololetí sjednaly celkem za více než 22 miliard korun. To poukazuje na meziroční propad o 28 procent. Je velmi pravděpodobné, že banky budou klientům nabízet vyšší složený úrok, a tím budou pro veřejnost více zajímavé, než-li stavební spořitelny.
Do roku 2015 je daleko, ale již dnes lépe informovaní klienti přemýšlí jak jinak uložit peníze, bez dlouhé zavazující lhůty, či zvýšenému riziku ke změnám, kterých za poslední dobu bylo více než dost.
Za poslední období zaznamenáváme neustále negativní změny ve stavebním spoření. Tentokrát se článek bude týkat penzijního připojištění, které využívá více než 4,5 milionu občanů v ČR.
Stát od ledna 2013 podpoří penzijní připojištění vyššími státními příspěvky. Vyplývá to z návrhu zákona o doplňkovém penzijním spoření, který na webu vlády zveřejnilo ministerstvo financí. Podmínkou, ale bude, že lidé budou dobrovolně spořit vyšší částky, než dosud. Což není pro většinu občanů dobrá zpráva.
Od ledna 2013 návrh počítá například se zvýšením minimální úložky pro získání státního příspěvku a to ze 100 Kč na 300 Kč. To znamená, že pokud minimální úložka bude pod 300 Kč, nemá klient nárok na státní příspěvek a tím se vytrácí zásadní výhoda u nižších vkladů. Na druhou stranu, pokud klient bude moci měsíčně vkládat 1000 Kč a více, může získat až 230ti korunový státní příspěvek.
Vzhledem k tomu, že se průměrná měsíční úložka do penzijních fondů v ČR pohybuje pod 500 Kč měsíčně, bude nový návrh pro většinu občanů nevýhodný. Stát chce donutit občany k vyšším měsíčním úložkám, bohužel se už nikdo neptá na to, jestli je penzijní připojištění pro všechny vhodným investičním nástrojem. Dnes je mnoho jiných možností a je otázkou, jakým způsobem budou penzijní společnosti hospodařit. Z dlouhodobého hlediska je daleko důležitější složený úrok, nežli státní příspěvky, které navíc stát může kdykoliv snížit, či dokonce zrušit.
Pokud klient nemá více jak 50let, nebo mu na penzijní připojištění dostatečně nepřispívá zaměstnavatel, je penzijní připojištění nezajímavé. Inflace totiž prostředky v tomto konzervativním produktu znehodnocuje. Otázkou je, jestli klienti budou v budoucnu i přes časté negativní změny, důvěřovat produktům, které jsou státem podporované.