Chcete si pořídit elektroauto do firmy?
Název programu – Národní plán obnovy
Cílem komponenty je v souladu se zásadními strategickými dokumenty Evropské unie a ČR (např. Zelená dohoda pro Evropu, Národní akční plán čisté mobility) podpořit výstavbu dobíjecích stanic a zvýšit penetraci trhu vozidly na alternativní paliva.
Finanční příspěvek na vozidlo Současně s podporou formou Záruky, která je poskytována formou bankovní záruky za komerční úvěr, může být příjemci podpory poskytnut finanční příspěvek na financované vozidlo, konkrétně:
- Kategorie M1 – příspěvek: max. 200 tis. Kč/vozidlo
- Kategorie N1 – příspěvek: max. 250 tis. Kč/vozidlo
- Kategorie N2 a FCEV – příspěvek: max. 300 tis Kč/vozidlo
Zaručovaný úvěr
a) Výše zaručovaného úvěru pro 1 bezemisní vozidlo:
- kategorie M1 od 300 tis. Kč až 1,5 mil. Kč
- kategorie N1 od 300 tis. Kč až 2 mil. Kč
- kategorie N2 do 4,25 t a FCEV od 300 tis. Kč až 2,5 mil. Kč
b) Výše zaručovaného úvěru na 1 dobíjecí stanici typu:
- AC max. 100 tis. Kč
- DC nad 40 kW max. 400 tis. Kč
Bezemisní vozidla:
- BEV – bateriové elektrické vozidlo – Battery electric vehicle, vozidlo na elektrický pohon,
- FCEV – vozidlo na vodíkový pohon – palivový článek, pohon nápravy elektromotorem,
- Flotila vozidel: – Vozidla splňující podmínky této výzvy, dodávaná stejným dodavatelem ve shodném termínu (mají shodný termín dodání a způsob jednorázové platby dodavateli) financovaná jedním úvěrem čerpaným jednorázově za shodných finančních podmínek.
Podporovanými aktivitami jsou:
- Podpora pořízení bezemisních vozidel (bateriová a vodíková elektrická vozidla) a budování neveřejné
dobíjecí infrastruktury podnikatelskými subjekty; - Podporované kategorie silničních vozidel:
– M1 (osobní)
– N1 a N2 do 4,25t (nákladní) - Pořízení neveřejných1 dobíjecích stanic v rámci podnikatelského areálu pro vlastní potřebu.
- a) Pořízení BEV kategorie M1 s pořizovací cenou vyšší než 1 500 000,- Kč bez DPH2
- b) Podpora pořízení vozidel typu plug-in hybrid (PHEV) nebo hybrid (HEV).
- c) Zemědělská prvovýroba (CZ-NACE A 01, A 02, A 03).
- d) Nabývání vozidel pro silniční nákladní dopravu poskytovanou podnikům provozujícím silniční
nákladní dopravu pro cizí potřebu. Výzkumné, vývojové projekty. - e) Samostatné pořízení dobíjecí stanice bez bezemisního vozidla.
- • 00024 – Pořízené elektrické a vodíkové vozy,
- • 00027 – Infrastruktura pro alternativní paliva (plnící stanice/dobíjecí stanice)
Cílovou skupinou jsou malé, střední podniky (dále také „MSP“) a velké podniky.
Žadatelem nemohou být podniky vlastněné územně správními celky.
Žadatel/příjemce podpory musí k datu podání žádosti splňovat následující podmínky:
Příjemce podpory musí ke dni podání žádosti o podporu a k datu uzavření smlouvy o záruce splňovat tyto
podmínky přijatelnosti:
a) musí být malým, středním nebo velkým podnikem,
b) musí mít zapsány skutečné majitele v evidenci skutečných majitelů podle zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů,
c) musí být oprávněn k podnikání na území České republiky v ekonomické činnosti, k jejímuž uskutečňování je realizován projekt,
d) musí být osobou, u níž poskytnutí podpory není v rozporu se zákonem č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a dalších souvisejících předpisů,
e) má uzavřena minimálně poslední 2 účetní období
f) nesmí naplňovat znaky úpadku dle ustanovení § 3 zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, ve znění pozdějších předpisů (v případě odštěpného závodu zahraničního podniku podle právního řádu v zemi, kde má podnik sídlo),
g) nesmí mít nevypořádané nedoplatky vůči vybraným institucím a poskytovatelům podpory z programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie; posečkání s úhradou nedoplatků nebo dohoda o úhradě nedoplatků se považují za vypořádané nedoplatky,
h) nesmí mít nedoplatky z titulu mzdových nároků svých zaměstnanců,
i) nesmí být subjektem, proti jehož majetku je vedena exekuce,
j) nesmí být v likvidaci, 5
k) nesmí být subjektem, u něhož bylo rozhodnuto o úpadku dle ustanovení § 136 zákona č. 182/2006 Sb.,
insolvenční zákon, ve znění pozdějších předpisů (v případě odštěpného závodu zahraničního podniku podle právního řádu v zemi, kde má podnik sídlo); pokud je soudem povolena reorganizace, která je podnikem splněna, nenahlíží se na něj jako na podnik v úpadku,
l) nesmí mít peněžitý dluh vzniklý na základě příkazu k vrácení finančních prostředků vydaného po předchozím rozhodnutí Komise, že podpora byla protiprávní a neslučitelná se společným trhem,
m) nesmí být subjektem, kterému byl soudem či správním orgánem uložen zákaz činnosti týkající se provozování živnosti,
n) nesmí být podnikatelem v obtížích podle definice v čl. 2 odst. 18 Nařízení GBER,
o) nesmí v souvislosti s jeho osobou existovat střet zájmů ve smyslu článku 61 nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie (dále také jen „Finanční nařízení“).
Splnění podmínek uvedených pod písm. f), g), k) a n) příjemce podpory dokládá čestným
prohlášením. Příjemce podpory je po dobu platnosti smlouvy o poskytnutí záruky povinen:
p) kdykoliv na požádání umožnit přístup na místo (místa) realizace projektu a do svého sídla pracovníkům NRB, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva financí a orgánů Evropské komise i dalších subjektů
určených NRB či Ministerstvem průmyslu a obchodu za účelem kontroly plnění podmínek stanovených v této výzvě a ve smlouvě o zvýhodněném úvěru, a vytvořit podmínky a spolupůsobit při výkonu kontrol,
r) být registrován jako poplatník daně z příjmu podle § 125 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů,
s) efektivně předcházet situacím, které by mohly vést k závažným nesrovnalostem, tj. podvodům, korupci,dvojímu financování, střetu zájmů, případně k jiným typům incidentu při provádění aktivit uvedených vnávrhu projektu, které by byly v rozporu s právem Evropské unie a České republiky a podmínkami této Výzvy,
t) poskytnout NRB informace, aby mohlo být odhaleno případné ohrožení finančních zájmů Evropské unie s ohledem na aplikaci čl. 61 Finančního nařízení, a tedy i aplikaci Sdělení Komise č. 2021/C 121/01 Pokyny
k zabránění střetu zájmů a jeho řešení dle Finančního nařízení a dále s ohledem na aplikaci čl. 3 bodu 6
Směrnice Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2015/849 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu
Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové
společnosti/komerční banky spolu v kombinaci s finančním příspěvkem (dotační složkou)
⮚ Celková podpora na vozidlo a dobíjecí stanici (záruka za úvěr + finanční příspěvek/dotační složka) nesmí přesáhnout limit míry veřejné podpory dle de minimis.
⮚ Výše finančního příspěvku na vozidlo a dobíjecí stanici (až do uvedeného maxima) bude dopočítána dle zbývající míry podpory (po započtení grantového ekvivalentu záruky).
⮚ Součet zaručeného úvěru a finančního příspěvku nesmí přesáhnout 100 % způsobilých výdajů.
⮚ Finanční příspěvek nesmí přesáhnout výši zaručeného úvěru.
Až se vám poštěstí si koupit elektroauto, nezapomeňte si ho u nás pojistit – kalkulačka pojištění auta
Bližší informace naleznete zde : MPO Výzva elektroauta