Často se spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění.
Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu :
- jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší.
- pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.
Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2.500 korun. Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců EUR.
Několik užitečných tipů k pneumatikám:
Při teplotě 7 °C a nižších je výkon letních pneumatik podstatně slabší. Odlišný je i dezén a drážkování zimních pneu, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí.
- Zimní pneumatiky jsou označené symbolem M+S. Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.
- Hloubka dezénu pneumatik u vozidel do 3,5 tuny musí být alespoň 4 mm, nicméně určitě je lepší hlubší vzorek. U vozidel nad 3,5 tuny je předepsána hloubka dezénu alespoň 6 mm, i když zimní pneumatiky předepsány nejsou.
- Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Jen tak je zabezpečena optimální funkčnost.
- Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
- Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
- Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu.
- Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici.
Zimní náplně a výbava
Mráz může poškodit nepřipravené vozidlo. Doplňte proto do ostřikovačů a chladiče zimní směs. Zkontrolujte také funkci stěračů a případně vyměňte gumové břity. Ověřte dostatečnou funkci autobaterie. Do auta přibalte škrabku na okna, rukavice, deku a startovací kabely.
Sněhové řetězy se naučte nasazovat předem. Instruktážní videa nasazování sněhových řetězů
Vyplatí se před delší cestou natankovat plnou nádrž a vzít si alespoň nápoje. Může se stát, že někde zůstanete stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou a žízní.
Mlha
Podle statistik je pravděpodobnost usmrcení účastníka silničního provozu dvakrát vyšší za mlhy než jindy. Výrazně klesá viditelnost, ale mlha zkreslí i vnímání rychlosti pohybu aut (vlastního i cizích). Navíc mlha kondenzuje na povrchu vozovky a brzdná dráha se na kluzkém povrhu prodlouží. Češi milují mlhovky, ale velmi často je používají nevhodně. Naše pravidla silničního provozu také jejich použití výslovně neupravují, na rozdíl od jiných zemí v Evropě. Za mlhy s viditelností pod 100 metrů by řidič měl zapnout zadní mlhovku. Přední mlhovka by měla svítit jen skutečně v silné mlze, sněžení nebo dešti.
Tma
Za tmy je dokonce třikrát vyšší riziko usmrcení při nehodě než ve dne. Loni například zahynula v noci třetina z celkového počtu obětí nehod. Samozřejmě největší riziko hrozí chodcům – těch loni za tmy zemřelo dokonce 65 %. V současné době platí nařízení, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti na okraji vozovky musí mít na sobě prvky z reflexního materiálu, aby byl lépe viditelný pro řidiče. Plocha takového označení má odpovídat alespoň rozměrům reflexní pásky. Optimální je umístit ji na pohyblivé části těla, tedy zápěstí ruky a kotníky nohy blíže ke středu vozovky, protože si jich motoristé lépe všimnou.
Při absenci reflexních prvků na výstroji chodce mimo obec za snížené viditelnosti může provinilec počítat s pokutou až 2.000 korun.
Zvěř
Na podzim každoročně stoupá počet střetů se zvěří na silnicích. Experti radí, že má-li ke střetu dojít, nevyplatí se strhávat řízení do strany a uhýbat. Bohužel tady platí, že lepší je čelní náraz do zvířete a jeho usmrcení, než nabourat natvrdo do stromu vedle vozovky. Platí, že potkat zvěř na silnici lze v ČR prakticky kdekoli. Dokonce velký podíl kolizí připadá na hlavní město Prahu. Dojde-li k takové nehodě, vždy volejte policii. Škodu Vám uhradí pojišťovna z havarijního pojištění, případně z připojištění k povinnému ručení, máte-li ho sjednané.
Na specializovaných stránkách www.srazenazver.cz lze zjistit, které úseky jsou nejrizikovější.
K povinnému nebo havarijnímu pojištění je vhodné mít připojištění proti srážce se zvěří.
K samotnému povinnému ručení lze přidat množství dalších připojištění:
- asistenční služby
- pojištění skel
- živelná nebezpečí (krupobití, požár, úder blesku, vichřice, výbuch)
- úrazové pojištění – buď pouze řidiče anebo všech cestujících (včetně řidiče)
- poškození nebo zničení zavazadel
- odcizení celého vozidla
- střet se zvěří
- odpovědnost v občanském životě
- pojištění proti vandalismu